Kraje začaly vypisovat výběrová řízení na provoz regionálních železničních tratí. V nich často vítězí levnější a efektivnější soukromí dopravci. To se nelíbí železničářským odborům, kteří chtějí zachovat pohodlný monopol černé díry Českých drah (ČD). Odboráři proto hodlají vstoupit do politiky.
„Je v zájmu železnice, aby příští rok v krajských volbách kandidovali na členy krajských zastupitelstev také železničáři, kteří by hájili zájmy Českých drah,“ uvedl v odborářském magazínu Obzor Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů (OSZ). V krajských zastupitelstvech pak chtějí odboráři zabránit vypisování výběrových řízení spojených s úsporou veřejných prostředků a zkvalitnění osobní dopravy.
České dráhy z veřejných rozpočtů v současnosti čerpají 13 mld. Kč ročně. Přesto jim to nestačí a hospodaření končí pravidelnou ztrátou.
V Německu byl zrušen monopol Deutsche Bahn v roce 2003. „Výrazně se zlepšila kvalita služeb i vozidel,“ uvedl Wolfgang Oeser, prokurista BEG, která veřejnou dopravu u dopravců objednává. Jen v Bavorsku za stejné veřejné prostředky od té doby stoupl počet vlaků o 48 %.
Zdroj: iDNES.cz
Podělte se o svůj názor